søndag den 21. juni 2015

Når Mor skal rejse... åh-åh!

Når forberedelserne er klaret, kufferten pakket, sangene er øvet og højpoleret, flybillet og hotel booket, noder tapet, gallakjole valgt og rejseroman udvalgt, så mangler det sværeste dog endnu.
At sige farvel.


Det er altid svært at skulle afsted fra min datter. Selvom det kun er én uge, så føles det slemt for hende fordi hun ved at jeg er langt væk. Så langt væk at hun er bange for, at jeg aldrig kommer hjem igen! Her virker logik altså ikke særligt godt til at dæmpe store følelser i den 8 åriges hjerte.But Mum's gotta do what Mum's gotta do.

Det er jo slet ikke første gang jeg skal afsted til et eller andet karriere-agtigt. Nu har jeg jo vidst at det er et karrierevilkår at rejse, fra før jeg besluttede at få barn... Men naturligvis havde jeg ikke dengang nogen forestilling om HVOR svært det kan være, når de der børnefølelser er indvolveret! 


Den tanke har da med mellemrum strejfet mig, om jeg i det hele taget kan være bekendt at tage af sted? Eller om jeg svigter mit barn? Men sagen er jo den, at hun har det rigtig godt hos sin far og lider ikke nød som sådan. Kun savn. I et afgrænset stykke tid. Og det har jeg da selv prøvet som barn, når min far altid var på turné som jazzmusiker. Det har jeg altså ikke mén af i dag.


Min overbevisning om, at jeg gør det rigtige skyldes dette: At jeg mener, at man har en forpligtelse til at gøre de ting, der gør én lykkelig og glad. For en bitter og uforløst mor, som modstræbende har ofret alt, er IKKE sagen for et barn. Ej heller sagen for hende selv eller andre i nærheden. Tænk et stort ansvar at lægge på et barn, at være årsagen til dette?!

For ikke længe siden læste jeg to forskellige videnskabelige undersøgelser, der viste:
1) ”At gøre det, du er god til, gør dig lykkelig” (+ gode relationer til familie og venner, naturligvis)
2) ”Det døtre sørger mest over ved deres mødres død, er alt det mødrene ikke fik gjort med deres liv”.


Den lader vi lige stå et øjeblik.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar