søndag den 14. juni 2015

Sangkonkurrence i udlandet – igen??

Hvorfor er det egentlig at jeg nu IGEN er ved at forberede mig på en international sangkonkurrence? Jeg bryder mig jo egentlig slet ikke om konkurrencer. Synes det er åndssvagt at man skal sammenligne og vurdere noget så subjektivt som det at synge! 

Hvad der rører én kan være totalt over the top i en andens ører. Derfor bliver det discipliner som ren intonation, stilkendskab i frasering, tekstudtale og ikke mindst valg af det RIGTIGE REPERTOIRE der lægges vægt på. Og det er i mine øjne meget koldt og sagligt og temmelig langt fra hvad jeg synes er det vigtigste i en stemme – nemlig menneskeligt nærvær.

Nå, men turen går nu altså for mit vedkommende til La Spezia, lidt syd for Genova, Italien, om lidt over en uge. Basta. Og det er bestemt ikke første gang jeg prøver lykken i udlandet. Grunden er naturligvis at jeg længes efter at blive opdaget. Og man kan sagtens blive opdaget også selvom man ikke vinder konkurrencen, endsige kommer i finalen. 

Det skete faktisk for mig i Berlin, hvor en jurymedlem viste sig at være dirigent ved Theater Kiel, og han inviterede mig til at komme og få gratis coaching med ham ved lejlighed! Dette førte faktisk til audition for hans operachef, som jeg først gjorde et godt indtryk på, men desværre da det 2. gang gjaldt en lille rolle, ødelagde jeg det for mig selv ved at mangle en nodeside i forspillet, hvorfor min audition gik noget akavet. Øv.

Håbet lever dog i mit sind: Denne gang ved jeg fx at der vil sidde mindst én person fra et regionalt operahus. Og man véd jo aldrig, vel?
Min lærer i Berlin, Abbie Furmansky, sagde engang: ”Nina, you are not the type of singer that wins competitions. But I think you are the type that WILL get cast for roles”. Det har hun nok ret i.
 Så hvis jeg heller ikke vinder denne gang, er det bestemt ikke verdens undergang. Men øj, hvor ville jeg blive glad hvis jeg blev opdaget i Italien ;-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar