søndag den 14. februar 2016

Tips til at undgå stress - for freelancere og arbejdsnarkomaner

Freelancere og folk der arbejder med deres passion, uanset erhverv, har det til fælles at vi aldrig rigtigt har fri. Som freelancer er det fx vigtigt altid at kunne tage telefonen i fald nogen ringer for at hyre os, og altid at stå til rådighed, fordi det er uforudsigeligt hvornår arbejdet ligger. Og som passioneret omkring arbejdet tager vi det med hjem.

Vi brænder vort lys i begge ender
Fordi vi brænder for det vi laver, tænker vi på det hele tiden, får ideer, løser problemer osv. – selv i sengen om natten! På den ene side er det sådan vi bliver virkeligt gode til det vi gør. På den anden side er det usundt for hjernen hvis den aldrig får pauser med mulighed for at køle af. Det kan ende med at hjernen får mindre, kroniske skader som fx hukommelsesbesvær, eller den kan helt brænde sammen i ”kronisk stress”, en ret invaliderende tilstand.
Billedresultat for brain

Freelancere bør derfor, ligesom alle andre mennesker, tage sig tid til ferie og friaften ind imellem – have down-time – helst i flere sammenhængende dage, for at det skal have effekt på hjernen.
Men tør vi slukke telefonen og holde fri? Spørgsmålet er faktisk om vi tør lade være, for vi brænder vores lys i begge ender, hvis ikke vi laver den prioritering.


Børn har brug for kedsomhedstid 
For nyligt læste jeg en artikel om at børn har brug for at kede sig. Kedsomhedstid. Rolig hjemmedag. Sjovt nok har jeg som mor nemmere ved at indføre den slags dage i mit liv for min datters skyld, end for min egen. Det er vist heldigt at jeg har hende, som kan tvinge mig til at holde fri! Men fra nu af vil jeg også holde fri for min hjernes skyld.

Jeg ved godt hvordan stress føles... 
For 1,5 år siden havde jeg en mængde symptomer. Det var i en periode hvor jeg for at spare penge op arbejdede fuld tid som lærervikar, samtidig med at jeg ved siden af kørte min sangkarriere med koncerter, øvning, auditions og opsøgende arbejde. Fysiske symptomer som søvnproblemer, for høj puls og konstant sitrende uro i kroppen opstod. Alligevel skulle der en næsten-besvimelse foran 8.klasse til for at få mig til at tage det alvorligt.

Jeg blev på opfordring fra en kollega, hjemme fra arbejde i 5 dage. Jeg løb, mediterede og gjorde mit bedste for at finde ro. De værste symptomer gik væk, og jeg fortsatte på jobbet. Men efter et halvt år var jeg lettet over at stoppe med det job. I princippet havde jeg to jobs, plus jeg var alene med et barn. Jeg tillod aldrig mig selv at holde fri, fordi jeg så følte at jeg svigtede min drøm om en karriere som sanger. Så jeg kløede på. Men smart var det ikke.

Symptomerne minder mig i mild grad om dengang jeg havde posttraumatisk stress i en alder af 20, blot uden angsten. Det er ikke noget man skal ønske sig at have.

Prioriter som en egoist
Det handler om at turde vælge at holde fri, for kun gennem et sundt arbejdsliv kan man holde til et langt et af slagsen. At turde sige nej til arbejde eller potentielt arbejde er essentielt. At turde sige nej til sociale begivenheder og muligheder for at netværke er også vigtigt, og måske lidt overset. Men basicly må man være lidt egoist og ind imellem prioritere egne behov først for at have overskud at give ud af. Ingen andre kan gøre det for dig.

De bedste råd til freelanceren – fra mig og fra min far jazzpianist Thomas Clausen, freelancer i mere end 40 år.

-Skemalæg fridage/ferie/fritid hvor du vitterligt holder fri! 
Sig nej til jobs og ”væren til rådighed”. Sluk mobilen. Slap af i hovedet. Tag gerne ud i naturen.

-Få dagslys. 
Kom ud under åben himmel. Hver dag.

- Regelmæssig motion. Stresshormoner skal ”brændes af”. Din krops alarmberedskab gør dig klar til at kæmpe eller flygte. Gør du ingen af delene bliver hormonerne hængende i uhensigtsmæssigt lang tid. Så løb/svøm/træn eller lignende. 30 minutters moderat fysisk aktivitet hver dag er jo den offentlige anbefaling. Det må være et minimum. Tag cyklen til arbejde, gå en tur i dagslyset. Ud af hoved, ned i krop.
VIGTIGT: Er du dog først gået ned med stress (sygemelding) så skal du i stedet holde dig i RO.

- Nattesøvn. Få den! Ja, det er jo banalt, men det er ofte den, der bliver skåret i, når døgnet bare ikke har nok timer. Og det er den, der ufrivilligt ryger, når kroppen går i stress. 7,5-8 timer pr nat skulle være nok for de fleste voksne. Vigtigt: ingen computerskærm i ca. 1 time inden sovetid. Lyset forstyrrer hjernens døgnrytme. I det hele taget er en fast døgnrytme sund at holde fast i, i det omfang det kan lade sig gøre. Byture til den lyse morgen er i det perspektiv ikke en god måde at pleje dig selv på.

- Køl ned. Hjerne og krop kan have brug for hjælp til at komme ned i gear på dage/i perioder, hvor der præsteres meget, fx koncert, oplæg osv.  Kroppen er god til at sætte sig op til det, med adrenalin, nervøsitet, fordøjelse der går i dvale for ikke at tage vores energi mm. Ofte kan man føle at man falder sammen lidt efter sin præstation. Det er godt. Men hvis ikke det sker, skal vi hjælpe os selv. Yoga og meditation er naturligvis oplagte ideer. Her er et par andre, mere lavpraktiske: Simpelt manuelt arbejde som opvask, lægge sokker sammen, strikke eller farvelægge malebog og lægge puslespil kan være som balsam for en hjerne. Gentagelse er godt.

- Træk vejret ordentligt. Helt dybt og roligt. Når man er stresset kan man have tendens til kortåndet, overfladisk vejrtrækning. Det er ikke godt for iltning af hjerne og krop. Så træk vejret.

- Sænk dine stresshormoner bevidst via din krops positioner. Denne TED-talk giver et indblik i hvordan vi med vores krops positioner kan sænke fx stresshormoner. Jeg anbefaler den stærkt.